Isnin, 11 Jun 2012

Rancangan Mengajar Harian Geografi Tingkatan 1


Contoh Amalan Terbaik
dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Geografi
Tingkatan 1


 
Tingkatan        :  1
Masa               :  40 minit
Tajuk               :  Peta- Ciri Fizikal dan Budaya dalam Peta
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan  diajar :
a)    Mengenalpasti symbol dalam peta topografi.
b)    Mengenalpasti ciri-ciri fizikal dan budaya berdasarkan symbol dalam peta lakar.
c)    Mengenalpasti ciri-ciri fizikal dan budaya

Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)    Membezaan cirri fizikal dan budaya.
b)    Mengenalpasti jenis-jenis cirri fizikal dan budaya dalam peta.
c)    Menyatakan cirri-ciri fizikal dan budaya

Bahan Bantu Mengajar : Peta Lakar dan lembaran kerja
Langkah Pengajaran :
1.    Set Induksi
2.    Guru memaparkan beberapa symbol biasa yang diperhatikan oleh murid (Lampiran 1)
3.    Guru mengedarkan contoh peta lakar yang mengunakan contoh tanpa petunjuk.(Lampiran 3)
4.    Murid diminta menanda symbol-simbol yang sesuai terdapat dalam peta lakar(Lampiran 2)
5.    Guru menerangkan symbol-simbol yang menggambarkan bentuk fizikal dan budaya.
6.    Dengan membina jadual, murid mengkelaskan symbol fizikal,imbol budaya yang terdapat dalam peta lakar.
7.    Guru mengedarkan peta lakar.Murid diminta melengkapkan dengan melukis symbol-simbol yang berkaitan.
8.    Guru mengarahkan  urid melakar kawasan kediaman mereka dengan menanda symbol fizikal dan budaya yang sesuai sebagai kerja rumah.
9.    Murid diminta mengumpulkan gambarsimbol-simbol yang biasa digunakan dalam peta.

Refleksi :

Lampiran 1 (untuk set Induksi)
Simbol
Maksud


Dilarang Merokok


Jangan bising


Matikan handset


Topi keledar tidak dibenarkan


Tanah runtuh


Jangan buang sampah











Lampiran 2

Simbol Fizikal
Simbol Budaya
Simbol
Maksud
Simbol
Maksud






























Lampiran 3
Arahan
Lengkapkan peta lakar dengan simbol-simbol yang sesuai.






PETUNJUK
Simbol
Penerangan













PETUNJUK
Simbol
Penerangan




























Tingkatan        :  1
Masa               :  40 minit
Tema               :  Bentuk muka Bumi dan Potensinya
Tajuk               :  Kepelbagaian Bentuk Muka Bumi Malaysia
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan  diajar :
a)    Kepelbagaian bentuk muka bumi Negara Malaysia
b)    Keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi Negara Malaysia

Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)    Menyatakan kepelbagaian bentuk muka bumi Negara Malaysia
b)    Menghuraikan kedudukn dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi Negara Malaysia

Bahan Bantu Mengajar : Peta
Penerapan Unsur Patriotisme :
Mencintai Negara Malaysia-berbangga terhadap keindahan alam semulajadi Negara Malaysia
Langkah Pengajaran :
1.    Set Induksi
1.1  Guru mengarahkan murid pejam mata.
1.2  Guru mengarahkan murid merasa muka masing-masing.
1.3  Guru bertanya murid apa yang mereka rasa tentang muka masing-masing.

2.    Berdasarkan jawapan itu, guru memandu murid mengetahui sifat muka dengan keadaan muka bumi tersebut:

tidak sama rata – tanah tinggi
lekuk – lembah
rata – tanah pamah

3.    Berdasarkan pada peta muka bumi Malaysia, murid mengenal pasti kawasan.
  Tanah tinggi
  Tanah pamah
  Lembangan
  Pinggir laut

4.    Murid dibahagikan kepada empat kumpulan.
4.1  Setiap murid dikehendaki main peranan sebagai pegawai pelancongan untuk mengiklankan cirri-ciri keistimewaan kawasan masing-masing untuk menarik kedatangan pelancong.
4.2  Wakil kumpulan mengiklankan keistimewaan kawasan masing-masing.

5.    Guru merumuskan keistimewaan iklan setiap kumpulan.
6.    Murid diminta menghasilkan buku skrap yang menunjukkan keistimewaan dan kepantingan kepelbagaian bentuk muka bumi di negara Malaysia.

7.    Refleksi :

Rounded Rectangle:   Kawasan  PantaiRounded Rectangle:   Kawasan Tanah PamahRounded Rectangle:   Kawasan Tanah Tinggi                                                                              














Tingkatan        :  1
Masa               :  80 minit
Tema               :  Bentuk Muka Bumi dan potensinya
Tajuk               :  Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi kepada Kegiatan Manusia:
a)    Potensi bentuk  muka bumi kepada kegiatan manusia

HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklah  diajar :
a)    Kepentingan bentuk muka bumi Negara Malaysia kepada kegiatan manusia
b)    Menjelaskan dengan contoh kepentingan bentuk muka bumi- tanah tinggi, tanah pamah dan pinggir laut terhadap pembangunan Negara Malaysia.

Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)    Menyatakan kepentingan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia
b)    Mengemukakan kepentingan bentuk muka bumi –tanah tinggi,tanah pamah dan pinggir laut.
Bahan Bantu Mengajar : Foto dan lembaran kerja
Penerapan Unsur Patriotisme:                                                                                                                          Berusaha membangunkan Negara Malaysia – bersyukur dengan sumbangan bentuk muka bumi kepada pembangunan Negara Malaysia.
Langkah Pengajaran :
1.    Set Induksi
2.    Guru menunjukkan contoh-contoh foto yang berkaitan dengan kepentingan kawasan tanah tinggi, tanah pamah dan pinggir laut.Murid diminta menerangkan kepentingan bentuk uka bumi terhadap kegiatan manusia.
3.    Murid dibahagikan kepada tiga kumpulan.Setiap kumpulan dikehendaki menyenaraikan kepentingan bentuk  muka bumi yang diberikan kepada kumpulan masing-masing.(Lampiran 1)
4.    Hasil kumpulan dibentangkan. Wakil kumpulan nenerangkan kepentingan bentuk  muka bumi.
5.    Guru merumus hasil kerja murid.
6.    Murid diminta menjawab latihan pengukuhan.
7.    Murid diminta menghasilkan buku skrap tentang kepentingan bentuk  muka bumi.

Refleksi :

Lampiran
Kepentingan  Bentuk Muka Bumi
Kumpulan 1
Tanah Tinggi
Lokasi
Aktiviti





Kumpulan 2
Tanah Pamah
Lokasi
Aktiviti






Kumpulan 3
Pinggir Laut
Lokasi
Aktiviti





Contoh Latihan Pengukuhan

1.Namakan 3 jenis bentuk muka bumi yang terdapat di Negara Malaysia :

i._____________________________________(Tanah tinggi)

ii._____________________________________(Tanah pamah)

iii._____________________________________(Pinggir laut)

2. Berikan 2 contoh kepentingan untuk kawasan berikut :

i. Tanah tinggi _____________________dan ________________________________
  (pertanian, pelancongan)

ii. Tanah pamah _____________________dan_______________________________
   (pertanian, perlombongan/perindustrian)

iii. Pinggir laut________________________dan______________________________
    (pelancongan,perikanan)





3.Nyatakan 2 cotoh potensi kawasan berikut:  

Port Dickson                           i) ____________________________(pelancongan)

                                                ii)____________________________(perindustrian)


Delta Kelantan                        i)_____________________________(pertanian)

                                                ii)_____________________________(petempatan)

Tanah Tinggi Genting             i)______________________________(pelancongan)

                                                ii)______________________________(pertanian)











Tingkatan        :  1
Masa               :  80 minit
Tema               :  Cuaca dan Iklim serta Pengaruhnya
Tajuk               :  Pergerakan Bumi di dalam Sistem Suria
a)    Pengaruh pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim

HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan  diajar :
a)    Kesan-kesan peredaran bumi mengelilingi matahari.
-       Kejadian empat musim

Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)    Menjelaskan peredaran bumi mengelilingi matahari
b)    Menerangkan kejadian empat musim

Bahan Bantu Mengajar :
Lampu bulat, glob berlabel garisan lintang, lembaran kerja dan foto.
Langkah Pengajaran :
1.    Set Induksi:
Guru bersoal jawab dengan murid jenis-jenis musim yang terdapat di dunia.Guru menunjukkan gambar perbezaan musim.(Lampiran1)
2.    Guru menunjukkan demonstrasi peredaran bumi mengelilingi matahari.
2.1    Murid bergerak mengelilingi lampu untuk menggambarkan peredaran bumi mengelilingi
  matahari-sambil berputar.
2.2   Guru meerangkan kepada murid tentang putaran bumi(24 jam sehari) dan pada masa
 yang sama bumi beredar mengelilingi matahari dalam tempoh mas 365 ¼ hari.
2.3  Murid dibahagikan kepada 4 stesen.
2.4  Guru mengedarkan lembaran kerja yang menunjukkan kedudukan bumi mengikut musim.
(Lihat lampiran 2).
3.    Murid menjalankan aktiviti untuk menunjukkan peredaran bumi mengelilingi matahari.
3.1  Murid meletakkan glob pada stesen 1 seperti dalam rajah 1 dan glob sentiasa berputar.
3.2  Murid memerhatikan permukaan glob yang menerima cahaya lampu.
3.3  Murid melorek kawasan yang tidak menerima cahaya yang banyak pada seuatu masa pada rajah 1 (lampiran 2).
3.4  Kawasan yang menerima cahaya lampu ialah kawasan siang/kawasan terlindung kawasan malam.
3.5  Glob dipindahkan ke stesen 2, 3 dan 4.Murid mengulangi aktiviti yang sama seperti di atas.
4.    Guru menyemak hasil kerja murid.(Lampiran 2 dan Lampiran 3)
5.    Murid melengkapkan Lampiran 4
6.    Guru merumus tentang kejadian 4 musim dengan merujuk kedudukan glob di empat stesen tersebut.(Lampiran 4)

Refleksi :


Lampiran 1













Lampiran  2
Rajah 1
1.    Tandakan Kutub Utara(KU) dan Kutub Selatan (KS)
2.    Namakan Garisan Khatulistiwa, Garisan Jadi , Garisan Sartan
3.    Lorekkan kawasan yang menerima cahaya matahari.


Tambahan
1.    Untuk memudahkan kefahaman murid, aktiviti menanda rajah  peredaran bumi perlu dilakukan. ( Lihat Lampiran)
2.    Untuk mengingatitarikh Solstis dan Ekuinoks, guna IKON berikut:

(2) -1132                               ESES

2 (1) Mac = Ekuinoks Musim Bunga (E)

2 (1) Jun = Solstis Musim Panas (S)
2 (3) Sept = Ekuinoks Musim Luruh (E)

2 (2) Dis = Solstis Musim Dingin (S)





IKON cerita untuk mengingati Musim
BUNGA akan jadi buah bila PANAS dan akan LURUH (gugur) bila masak dan simpan dalam peti sejuk (DINGIN)
1.    Mandi     rasa  (Sejuk)
2.    Pakai     baju   (Bunga)
3.    Keluar  rumah  (Panas)
4.    Buang  baju     (Luruh)

21   Mak (Mac)                                   Emak  (Ekuinoks)       Budak (Bunga)
21   Jun (Jun)                                     Suka   (Soltis)              Perempuan (Panas)
22   Duduk tepi (Disember)              Susu (Soltis)               Sungai (Sejuk)
23   Sungai  (Sept)                            Enlene (Ekuinoks)      Layar (Luruh)



















 










Kanan – Syurga-sejuk       Kiri-Neraka-Panas        Bunga diatas luruh jatuh ke bawah.





Lampiran  3
Arahan Aktiviti Kumpulan
1.    Tandakan kedudukan musim mengikut kumpulan dalam lembaran kerja.
2.    Tentukan kedudukan matahari bagi musim mengikut kumpulan masing-masing serta tarikh berlaku.
3.    Lorekkan bahagian yang mengalami siang dan malam.
4.    Sebutkan ciri-ciri bagi setiap musim yang ditentukan bagi kumpulan masing-masing.

i.              Pada musim ______________malam ____________daripada siang dan kutub____________mengalami 24 jam _______________.

ii.             Pada musim ________________siang______________daripada malam dan kutub ______________mengalami 24 jam ______________________.

iii.            Pada 1 Mac dan 23 September siang dan malam adalah ________________di seluruh dunia.

Lampiran  4
1.    Apabila kedudukan matahari berada di Garisan Jadi terjadi musim ____________dan _____________.
2.    Pada tarikh 23 September matahari berada tegak di Garisan _____________setiap tahun.
3.    Apabila matahari  di kedudukan 21 Jun , Kutub Utara akan mengalami kejadian siang ___________jam.
4.    Pada tarikh 22 Disember, 24 jam malam di ____________________.
5.    Pada bulan __________________hingga ___________________musim bunga  di Hemisfera Utara dan musim ___________________di Hemisfera Selatan.








Tingkatan        :  1
Masa               :  40 minit
Tema               :  Cuaca dan Iklim serta Pengaruhnya
Tajuk               :  Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim

HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan diajar :
a)    Menyenaraikan  kesan kegiatan  manusia terhadap cuaca dan iklim.
b)    Menjelaskan dengan contoh pengaruh penebangan hutan, perindustrian dan pembakaran terbuka terhadap cuaca dan iklim.
c)    Kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim.

Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)    Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim.
b)    Menjelaskan dengan contoh pengaruh penebangan hutan, perindustrian dan pembakaran terbuka terhadap cuaca dan iklim.

Bahan Bantu Mengajar : Foto dan lembaran kerja
Langkah Pengajaran :
1.    Set Induksi:
Guru menunjukkkan gambar-gambar aktiviti manusia yang membawa kesan terhadap cuaca dan iklim.(Lampiran 1)
2.    Sumbangsaran perkaitan antara kegiatan ekonomi dengan cuaca dan iklim.
3.    Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan. Setiap kumpulan diminta melantik seorang pengerusi untuk menjalankan aktiviti teknik sebab akibat dalam lembaran kerja yang disediakan. (Lampiran 2).
4.    Wakil kumpulan membentangkan hasil kumpulan.
5.    Guru membuat rumusan.

Refleksi :

Lampiran 1
Penebangan Hutan

Pembakaran Terbuka
Perindustrian

Lampiran 2

Kumpulan ……………
Theory of Constraints(TOC): Sebab dan Akibat

Kesan aktiviti manusia terhadap cuaca dan iklim .




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi



AKTIVITI MANUSIA


Tingkatan        :  1
Masa               :  80 minit
Tema               :  Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar
Tajuk               :  Kesan Kegiatan Manusia Terhadap Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan
                          Hidupan Liar

HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan  diajar :
a)    Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar
  pembalakan
  pertanian
  petempatan
Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)    Murid boleh menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.
  pembalakan
  pertanian
  petempatan
b)    Merumus kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar pada masa depan.

Bahan Bantu Mengajar : Foto , lembaran kerja
Penerapan Unsur Patriotisme : Bertanggungjawan memelihara dan memulihara tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar Negara Malaysia.




Langkah Pengajaran :
1.    Set Induksi:
1.1  Sumbangsaran secara kontekstual, murid diminta menyatakan kegiatan manusia di kampong yang melibatkan penerokaan hutan semulajadi.

2.    Guru menunjukkan beberapa contoh kegiatan (Lampiran1)
  pembalakan
  pertanian
  petempatan
3.    Guu mendapatkan respon murid tentang kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.
4.    Murid dibahagikan  kepada 3 kumpulan.Setiap kumpulan diberi satu lembaran kerja mengikut aspek kegiatan manusia.(Lampiran 2 hingga Lampiran 4)
5.    Ketua kumpulan membentangkan dan mempamerkan hasil kerja kumpulan masing-masing.
6.    Guru membuat rumusan keseluruhan hasil kerja murid dengan member penekanan kepada akiat/kesan tindakan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.

Refleksi :




















Lampiran 1
Pembalakan

Petempatan















Lampiran 2
KUMPULAN A
Theory of Constraints(TOC): Sebab dan Akibat
Kesan kegiatan pembalakan terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi

Pembalakan






Lampiran 3
KUMPULAN B
Theory of Constraints(TOC): Sebab dan Akibat
Kesan kegiatan pertanian terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi

Pertanian





Lampiran 4

KUMPULAN C
Theory of Constraints(TOC): Sebab dan Akibat
Kesan kegiatan petempatan terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi




Apa akan jadi

Petempatan
























1 ulasan:

  1. Soccer Betting 101: How To Bet On Soccer Odds
    Bet on Soccer with Sporting 충청남도 출장샵 100.0 토토 사이트 코드 영주 출장샵 and 광양 출장샵 bet with Sporting 100.0, 포항 출장안마 both in-play and in-play betting markets available at Sporting.

    BalasPadam