Contoh Amalan Terbaik
dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Geografi
Tingkatan 1
Tingkatan :
1
Masa :
40 minit
Tajuk :
Peta- Ciri Fizikal dan Budaya dalam Peta
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan diajar :
Murid hendaklan diajar :
a)
Mengenalpasti
symbol dalam peta topografi.
b)
Mengenalpasti
ciri-ciri fizikal dan budaya berdasarkan symbol dalam peta lakar.
c)
Mengenalpasti
ciri-ciri fizikal dan budaya
Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)
Membezaan
cirri fizikal dan budaya.
b)
Mengenalpasti
jenis-jenis cirri fizikal dan budaya dalam peta.
c)
Menyatakan
cirri-ciri fizikal dan budaya
Bahan Bantu Mengajar : Peta Lakar dan lembaran kerja
Langkah Pengajaran :
1.
Set
Induksi
2.
Guru
memaparkan beberapa symbol biasa yang diperhatikan oleh murid (Lampiran 1)
3.
Guru
mengedarkan contoh peta lakar yang mengunakan contoh tanpa petunjuk.(Lampiran
3)
4.
Murid
diminta menanda symbol-simbol yang sesuai terdapat dalam peta lakar(Lampiran 2)
5.
Guru
menerangkan symbol-simbol yang menggambarkan bentuk fizikal dan budaya.
6.
Dengan
membina jadual, murid mengkelaskan symbol fizikal,imbol budaya yang terdapat
dalam peta lakar.
7.
Guru
mengedarkan peta lakar.Murid diminta melengkapkan dengan melukis symbol-simbol
yang berkaitan.
8.
Guru
mengarahkan urid melakar kawasan
kediaman mereka dengan menanda symbol fizikal dan budaya yang sesuai sebagai
kerja rumah.
9.
Murid
diminta mengumpulkan gambarsimbol-simbol yang biasa digunakan dalam peta.
Refleksi :
Lampiran 1 (untuk set
Induksi)
Simbol
|
Maksud
|
|
Dilarang
Merokok
|
|
Jangan
bising
|
|
Matikan
handset
|
|
Topi
keledar tidak dibenarkan
|
|
Tanah
runtuh
|
|
Jangan
buang sampah
|
Lampiran 2
Simbol
Fizikal
|
Simbol
Budaya
|
||
Simbol
|
Maksud
|
Simbol
|
Maksud
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lampiran 3
Arahan
Lengkapkan
peta lakar dengan simbol-simbol yang sesuai.
PETUNJUK
|
|
Simbol
|
Penerangan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PETUNJUK
|
|
Simbol
|
Penerangan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tingkatan :
1
Masa :
40 minit
Tema :
Bentuk muka Bumi dan Potensinya
Tajuk :
Kepelbagaian Bentuk Muka Bumi Malaysia
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan diajar :
Murid hendaklan diajar :
a)
Kepelbagaian
bentuk muka bumi Negara Malaysia
b)
Keistimewaan
pelbagai bentuk muka bumi Negara Malaysia
Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)
Menyatakan
kepelbagaian bentuk muka bumi Negara Malaysia
b)
Menghuraikan
kedudukn dan keistimewaan pelbagai bentuk muka bumi Negara Malaysia
Bahan Bantu Mengajar : Peta
Penerapan Unsur Patriotisme :
Mencintai
Negara Malaysia-berbangga terhadap keindahan alam semulajadi Negara Malaysia
Langkah Pengajaran :
1.
Set
Induksi
1.1 Guru mengarahkan murid pejam mata.
1.2 Guru mengarahkan murid merasa muka
masing-masing.
1.3 Guru bertanya murid apa yang mereka
rasa tentang muka masing-masing.
2.
Berdasarkan
jawapan itu, guru memandu murid mengetahui sifat muka dengan keadaan muka bumi
tersebut:
tidak
sama rata – tanah tinggi
lekuk
– lembah
rata
– tanah pamah
3.
Berdasarkan
pada peta muka bumi Malaysia, murid mengenal pasti kawasan.
• Tanah tinggi
• Tanah pamah
• Lembangan
• Pinggir laut
4.
Murid
dibahagikan kepada empat kumpulan.
4.1 Setiap murid dikehendaki main peranan
sebagai pegawai pelancongan untuk mengiklankan cirri-ciri keistimewaan kawasan
masing-masing untuk menarik kedatangan pelancong.
4.2 Wakil kumpulan mengiklankan keistimewaan
kawasan masing-masing.
5.
Guru
merumuskan keistimewaan iklan setiap kumpulan.
6.
Murid
diminta menghasilkan buku skrap yang menunjukkan keistimewaan dan kepantingan
kepelbagaian bentuk muka bumi di negara Malaysia.
7.
Refleksi :
Tingkatan :
1
Masa :
80 minit
Tema :
Bentuk Muka Bumi dan potensinya
Tajuk :
Potensi dan Halangan Bentuk Muka Bumi kepada Kegiatan Manusia:
a)
Potensi
bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklah diajar :
Murid hendaklah diajar :
a)
Kepentingan
bentuk muka bumi Negara Malaysia kepada kegiatan manusia
b)
Menjelaskan
dengan contoh kepentingan bentuk muka bumi- tanah tinggi, tanah pamah dan
pinggir laut terhadap pembangunan Negara Malaysia.
Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)
Menyatakan
kepentingan bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia
b)
Mengemukakan
kepentingan bentuk muka bumi –tanah tinggi,tanah pamah dan pinggir laut.
Bahan Bantu Mengajar : Foto dan lembaran kerja
Penerapan Unsur Patriotisme: Berusaha membangunkan Negara Malaysia
– bersyukur dengan sumbangan bentuk muka bumi kepada pembangunan Negara
Malaysia.
Langkah Pengajaran :
1.
Set
Induksi
2.
Guru
menunjukkan contoh-contoh foto yang berkaitan dengan kepentingan kawasan tanah
tinggi, tanah pamah dan pinggir laut.Murid diminta menerangkan kepentingan
bentuk uka bumi terhadap kegiatan manusia.
3.
Murid
dibahagikan kepada tiga kumpulan.Setiap kumpulan dikehendaki menyenaraikan
kepentingan bentuk muka bumi yang
diberikan kepada kumpulan masing-masing.(Lampiran 1)
4.
Hasil
kumpulan dibentangkan. Wakil kumpulan nenerangkan kepentingan bentuk muka bumi.
5.
Guru
merumus hasil kerja murid.
6.
Murid
diminta menjawab latihan pengukuhan.
7.
Murid
diminta menghasilkan buku skrap tentang kepentingan bentuk muka bumi.
Refleksi :
Lampiran
Kepentingan Bentuk Muka Bumi
Kumpulan 1
Tanah Tinggi
Lokasi
|
Aktiviti
|
|
|
Kumpulan 2
Tanah Pamah
Lokasi
|
Aktiviti
|
|
|
Kumpulan 3
Pinggir Laut
Lokasi
|
Aktiviti
|
|
|
Contoh Latihan Pengukuhan
1.Namakan 3
jenis bentuk muka bumi yang terdapat di Negara Malaysia :
i._____________________________________(Tanah
tinggi)
ii._____________________________________(Tanah
pamah)
iii._____________________________________(Pinggir
laut)
2. Berikan 2
contoh kepentingan untuk kawasan berikut :
i. Tanah
tinggi _____________________dan ________________________________
(pertanian, pelancongan)
ii. Tanah
pamah _____________________dan_______________________________
(pertanian, perlombongan/perindustrian)
iii. Pinggir
laut________________________dan______________________________
(pelancongan,perikanan)
3.Nyatakan 2
cotoh potensi kawasan berikut:
Port Dickson i)
____________________________(pelancongan)
ii)____________________________(perindustrian)
Delta
Kelantan i)_____________________________(pertanian)
ii)_____________________________(petempatan)
Tanah Tinggi
Genting i)______________________________(pelancongan)
ii)______________________________(pertanian)
Tingkatan :
1
Masa :
80 minit
Tema :
Cuaca dan Iklim serta Pengaruhnya
Tajuk :
Pergerakan Bumi di dalam Sistem Suria
a)
Pengaruh
pergerakan bumi terhadap cuaca dan iklim
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan diajar :
Murid hendaklan diajar :
a)
Kesan-kesan
peredaran bumi mengelilingi matahari.
-
Kejadian
empat musim
Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)
Menjelaskan
peredaran bumi mengelilingi matahari
b)
Menerangkan
kejadian empat musim
Bahan Bantu Mengajar :
Lampu bulat,
glob berlabel garisan lintang, lembaran kerja dan foto.
Langkah Pengajaran :
1.
Set
Induksi:
Guru
bersoal jawab dengan murid jenis-jenis musim yang terdapat di dunia.Guru
menunjukkan gambar perbezaan musim.(Lampiran1)
2.
Guru
menunjukkan demonstrasi peredaran bumi mengelilingi matahari.
2.1 Murid bergerak mengelilingi lampu untuk
menggambarkan peredaran bumi mengelilingi
matahari-sambil berputar.
2.2 Guru meerangkan kepada murid tentang putaran
bumi(24 jam sehari) dan pada masa
yang sama bumi beredar mengelilingi matahari
dalam tempoh mas 365 ¼ hari.
2.3 Murid dibahagikan kepada 4 stesen.
2.4 Guru mengedarkan lembaran kerja yang
menunjukkan kedudukan bumi mengikut musim.
(Lihat lampiran 2).
3.
Murid
menjalankan aktiviti untuk menunjukkan peredaran bumi mengelilingi matahari.
3.1 Murid meletakkan glob pada stesen 1
seperti dalam rajah 1 dan glob sentiasa berputar.
3.2 Murid memerhatikan permukaan glob yang
menerima cahaya lampu.
3.3 Murid melorek kawasan yang tidak
menerima cahaya yang banyak pada seuatu masa pada rajah 1 (lampiran 2).
3.4 Kawasan yang menerima cahaya lampu
ialah kawasan siang/kawasan terlindung kawasan malam.
3.5 Glob dipindahkan ke stesen 2, 3 dan
4.Murid mengulangi aktiviti yang sama seperti di atas.
4.
Guru
menyemak hasil kerja murid.(Lampiran 2 dan Lampiran 3)
5.
Murid
melengkapkan Lampiran 4
6.
Guru
merumus tentang kejadian 4 musim dengan merujuk kedudukan glob di empat stesen
tersebut.(Lampiran 4)
Refleksi :
Lampiran 1
Lampiran 2
Rajah 1
1.
Tandakan
Kutub Utara(KU) dan Kutub Selatan (KS)
2.
Namakan
Garisan Khatulistiwa, Garisan Jadi , Garisan Sartan
3.
Lorekkan
kawasan yang menerima cahaya matahari.
Tambahan
1.
Untuk
memudahkan kefahaman murid, aktiviti menanda rajah peredaran bumi perlu dilakukan. ( Lihat
Lampiran)
2.
Untuk
mengingatitarikh Solstis dan Ekuinoks, guna IKON berikut:
(2)
-1132 ESES
2 (1) Mac = Ekuinoks Musim
Bunga (E)
2 (1) Jun = Solstis Musim
Panas (S)
2 (3) Sept = Ekuinoks
Musim Luruh (E)
2 (2) Dis = Solstis Musim
Dingin (S)
IKON cerita
untuk mengingati Musim
BUNGA akan
jadi buah bila PANAS dan akan LURUH (gugur) bila masak dan simpan
dalam peti sejuk (DINGIN)
1.
Mandi rasa
(Sejuk)
2.
Pakai baju
(Bunga)
3.
Keluar rumah
(Panas)
4.
Buang baju
(Luruh)
21
Mak (Mac) Emak (Ekuinoks) Budak (Bunga)
21
Jun (Jun) Suka (Soltis) Perempuan (Panas)
22
Duduk tepi (Disember) Susu (Soltis) Sungai (Sejuk)
23 Sungai
(Sept)
Enlene (Ekuinoks) Layar
(Luruh)
Kanan – Syurga-sejuk Kiri-Neraka-Panas Bunga diatas luruh jatuh ke bawah.
Lampiran 3
Arahan Aktiviti Kumpulan
1.
Tandakan
kedudukan musim mengikut kumpulan dalam lembaran kerja.
2.
Tentukan
kedudukan matahari bagi musim mengikut kumpulan masing-masing serta tarikh
berlaku.
3.
Lorekkan
bahagian yang mengalami siang dan malam.
4.
Sebutkan
ciri-ciri bagi setiap musim yang ditentukan bagi kumpulan masing-masing.
i.
Pada
musim ______________malam ____________daripada siang dan
kutub____________mengalami 24 jam _______________.
ii.
Pada
musim ________________siang______________daripada malam dan kutub
______________mengalami 24 jam ______________________.
iii.
Pada
1 Mac dan 23 September siang dan malam adalah ________________di seluruh dunia.
Lampiran 4
1.
Apabila
kedudukan matahari berada di Garisan Jadi terjadi musim ____________dan
_____________.
2.
Pada
tarikh 23 September matahari berada tegak di Garisan _____________setiap tahun.
3.
Apabila
matahari di kedudukan 21 Jun , Kutub
Utara akan mengalami kejadian siang ___________jam.
4.
Pada
tarikh 22 Disember, 24 jam malam di ____________________.
5.
Pada
bulan __________________hingga ___________________musim bunga di Hemisfera Utara dan musim
___________________di Hemisfera Selatan.
Tingkatan :
1
Masa :
40 minit
Tema :
Cuaca dan Iklim serta Pengaruhnya
Tajuk :
Pengaruh manusia terhadap cuaca dan iklim
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan diajar :
Murid hendaklan diajar :
a)
Menyenaraikan kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim.
b)
Menjelaskan
dengan contoh pengaruh penebangan hutan, perindustrian dan pembakaran terbuka
terhadap cuaca dan iklim.
c)
Kesan
kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim.
Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)
Menyenaraikan
kesan kegiatan manusia terhadap cuaca dan iklim.
b)
Menjelaskan
dengan contoh pengaruh penebangan hutan, perindustrian dan pembakaran terbuka
terhadap cuaca dan iklim.
Bahan Bantu Mengajar : Foto dan lembaran kerja
Langkah Pengajaran :
1.
Set
Induksi:
Guru
menunjukkkan gambar-gambar aktiviti manusia yang membawa kesan terhadap cuaca
dan iklim.(Lampiran 1)
2.
Sumbangsaran
perkaitan antara kegiatan ekonomi dengan cuaca dan iklim.
3.
Murid
dibahagikan kepada 6 kumpulan. Setiap kumpulan diminta melantik seorang
pengerusi untuk menjalankan aktiviti teknik sebab akibat dalam lembaran kerja yang
disediakan. (Lampiran 2).
4.
Wakil
kumpulan membentangkan hasil kumpulan.
5.
Guru
membuat rumusan.
Refleksi :
Lampiran 1
Penebangan
Hutan
Pembakaran
Terbuka
Perindustrian
Lampiran 2
Kumpulan
……………
Theory of
Constraints(TOC): Sebab dan Akibat
Kesan
aktiviti manusia terhadap cuaca dan iklim .
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
AKTIVITI MANUSIA
|
|
|
Tingkatan :
1
Masa :
80 minit
Tema :
Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan Hidupan Liar
Tajuk : Kesan Kegiatan Manusia Terhadap
Tumbuh-tumbuhan Semulajadi dan
Hidupan Liar
HASIL PEMBELAJARAN :
Standard kandungan :
Murid hendaklan diajar :
Murid hendaklan diajar :
a)
Kesan
kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar
• pembalakan
• pertanian
• petempatan
Standard Pencapaian :
Murid boleh :
a)
Murid
boleh menjelaskan dengan contoh kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan
semulajadi dan hidupan liar.
• pembalakan
• pertanian
• petempatan
b)
Merumus
kesan kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar
pada masa depan.
Bahan Bantu Mengajar : Foto , lembaran kerja
Penerapan Unsur Patriotisme : Bertanggungjawan memelihara dan
memulihara tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar Negara Malaysia.
Langkah Pengajaran :
1.
Set
Induksi:
1.1 Sumbangsaran secara kontekstual, murid
diminta menyatakan kegiatan manusia di kampong yang melibatkan penerokaan hutan
semulajadi.
2.
Guru
menunjukkan beberapa contoh kegiatan (Lampiran1)
• pembalakan
• pertanian
• petempatan
3.
Guu
mendapatkan respon murid tentang kesan kegiatan manusia terhadap
tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.
4.
Murid
dibahagikan kepada 3 kumpulan.Setiap
kumpulan diberi satu lembaran kerja mengikut aspek kegiatan manusia.(Lampiran 2
hingga Lampiran 4)
5.
Ketua
kumpulan membentangkan dan mempamerkan hasil kerja kumpulan masing-masing.
6.
Guru
membuat rumusan keseluruhan hasil kerja murid dengan member penekanan kepada
akiat/kesan tindakan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan
liar.
Refleksi :
Lampiran 1
Pembalakan
Petempatan
Lampiran 2
KUMPULAN A
Theory of
Constraints(TOC): Sebab dan Akibat
Kesan
kegiatan pembalakan terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
Pembalakan
|
|
|
|
Lampiran 3
KUMPULAN B
Theory of
Constraints(TOC): Sebab dan Akibat
Kesan
kegiatan pertanian terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
Pertanian
|
|
Lampiran 4
KUMPULAN C
Theory of
Constraints(TOC): Sebab dan Akibat
Kesan
kegiatan petempatan terhadap tumbuh-tumbuhan semulajadi dan hidupan liar.
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
|
|
|
Apa akan
jadi
|
Petempatan
|
|
Soccer Betting 101: How To Bet On Soccer Odds
BalasPadamBet on Soccer with Sporting 충청남도 출장샵 100.0 토토 사이트 코드 영주 출장샵 and 광양 출장샵 bet with Sporting 100.0, 포항 출장안마 both in-play and in-play betting markets available at Sporting.