Contoh Amalan Terbaik
dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Geografi
Tingkatan 2
TINGKATAN : 2
MASA : 80 MINIT
TEMA : DINAMIK PENDUDUK
TAJUK : KESAN PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP
ALAM SEKITAR
HASIL
PEMBELAJARAN
Standard
Kandungan
Murid hendaklah diajar:
a. Kesan-kesan
perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber.
i. Air
b. Langkah-langkah
penerokaan sumber air secara terancang.
Standard Pencapaian
Murid
boleh:
a. Menyenaraikan
kesan-kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber air.
b. Menghuraikan
dengan contoh-contoh kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber air
c. Mencadangkan
langkah-langkah penerokaan sumber iar secara terancang.
Bahan
Bantu Mengajar: Foto dan lembaran kerja
Langkah Pengajaran:
1. Set
Induksi
a. Guru
menunjukkan sekeping foto sebatang sungai yang tercemar dengan sampah sarap. (Lampiran
1)
b. Guru
meminta murid memberikan sebab keadaan sungai sedemikian.
2. Pelajar
dibahagikan kepada 3 kumpulan
3. Guru mengedarkan foto kepada setiap kumpulan. (Lampiran
2)
a. Kumpulan
1 : Set
1 Foto Kawasan pertanian
- Kesan perubahan penduduk kepada sumber air di
kawasan
pertanian.
b. Kumpulan
2 : Set
2 Foto kawasan perindustrian
- Kesan
perubahan penduduk kepada sumber air di
kawasan perindustrian
c. Kumpulan
3 : Set
3 Foto kawasan pelancongan
- Kesan
perubahan penduduk kepada sumber air di
kawasan
pelancongan
4. Wakil
kumpulan yang dilantik akan menjadi ahli panel forum. (Semasa P&P akan
datang) Panduan mengendalikan forum seperti lampiran 2.
5. Murid
melengkapkan Lampiran 3
6. Guru
membuat rumusan hasil kerja murid
7. Hasil
kerja murid dipamerkan di sudut geografi kelas.
Refleksi.
Lampiran
1 - Gambar pencemaran sungai rujuk Internet.
Lampiran
2 –
Foto kawasan pertanian
|
Foto kawasan perindustrian
|
Foto kawasan pelancongan
|
Senarai kesan
|
Senarai kesan
|
Senarai kesan
|
Lamprian
3
Panduan
mengendalikan forum
Sebelum
forum:
1. Guru membuka cadangan perlantikan pengerusi forum
2. Guru
membahagikan murid kepada tiga kumpulan
3. Guru
meminta setiap kumpulan mencalonkan wakil kumpulan sebagai ahli panel forum
4. Guru
membentuk jawatankuasa persiapan pelaksanaan forum
5. Guru
menayangkan contoh perjalanan forum
6. Guru
mengemukakan tajuk forum
7. Guru
bersama murid membuat penetapan tarikh
dan masa forum dijalankan.
8. Guru
memberi tugasan kepada setiap kumpulan
Kumpulan
1 : Kesan
perubahan penduduk kepada sumber air di kawasan
pertanian.
Kumpulan
2 : Kesan
perubahan penduduk kepada sumber air di kawasan
perindustrian
Kumpulan
3 : Kesan
perubahan penduduk kepada sumber air di kawasan
pelancongan
Setiap
kumpulan dikehendaki:
a. Menyenaraikan
kesan perubahan penduduk terhadap penerokaan sumber air
i. Berdasarkan maklumat di dalam foto dan sumber lain
ii. Berdasarkan
pengetahuan yang sedia ada
b. Cadangkan
langkah-langkah penerokaan sumber air secara terancang
Semasa
forum:
1. Jawatankuasa
membuat penyusunan tempat forum
2. Forum dijalankan di bawah pengendalian pengerusi forum
3. Murid
selaku penonton mengemukakan soalan kepada ahli-ahli panel.
Selepas
forum:
Guru memberi tugasan susulan
sebagai pengukuhan.
Lampiran
4
KESAN
PERUBAHAN PENDUDUK TERHADAP ALAM SEKITAR DAN
LANGKAH
PENEROKAAN SUMBER AIR SECARA TERANCANG. SUMBER
AIR
KAWASAN PERTANIAN/PERINDUSTRIAN/PELANCONGAN
KESAN
|
LANGKAH
PENEROKAAN SECARA TERANCANG
|
|
|
TINGKATAN : 2
MASA : 80 MINIT
TEMA : DINAMIK PENDUDUK
TAJUK : TABURAN PENDUDUK
HASIL
PEMBELAJARAN
Standard
Kandungan :
Murid hendaklah diajar:
a.
Mengenal pasti taburan penduduk negara Malaysia: padat, sederhana, jarang
b. Menyenaraikan faktor-faktor
yang mempengaruhi taburan penduduk negara
Malaysia
c. Menghuraikan faktor-faktor
yang mempengaruhi taburan penduduk negara
Malaysia
Standard Pencapaian :
Murid
boleh:
a. Mengenal
pasti taburan penduduk negara Malaysia
i. Padat
ii. Sederhana
iii. Jarang
b. Menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan
penduduk negara Malaysia
c. Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan
penduduk negara Malaysia
Bahan
Bantu Mengajar : Peta taburan penduduk,
lembaran pengurusan grafik dan
lembaran kerja.
Penerapan
Unsur Pratriotisme :
Bersatu dalam kepelbagaian- berbangga dengan perpaduan
penduduk negara Malaysia dan bertanggung jawab untuk mengekalkannya.
Langkah Pengajaran :
1. Set
Induksi
a. Guru
melukis 3 bulatan yang sama besar dan melebalkan bulatan sebagai A, B dan C di
atas lantai.
b. Murid
bergerak seramai 10 orang untuk memenuhi bulatan A, 5 orang dalam bulatan B dan
2 orang dalam bulatan C.
c. Selepas
itu guru membuat rumusan untuk menerangkan konsep penduduk padat, sederhana dan
jarang.
2. Guru
mengedarkan peta taburan penduduk Malaysia. ( Lampiran 1 )
3. Murid
mengenal pasti kawasan taburan penduduk- padat, sederhana dan jarang.
4. Guru
mengedar Lembaran Pengurusan Grafik dan meminta murid melengkapkannya.
(Lampiran 2)
5. Murid
dikehendaki membentangkan hasil kerja yang telah dilengkapkan.
6. Guru merumus faktor-faktor yang mempengaruhi taburan
penduduk.
7. Latihan pengukuhan. Murid diminta melengkapkan peta taburan
penduduk negara Malaysia yang mungkin terdapat pada tahun 2050 dan memberi
sebab mengapa taburan sedemikian berlaku.
Refleksi :
Lampiran
1- Peta Taburan Penduduk di Malaysia
Lampiran
2- Lembaran Pengurusan Grafik
Taburan Penduduk
|
Lokasi
|
Faktor yang
mempengaruhi
|
Padat
|
|
|
Sederhana
|
|
|
Jarang
|
|
|
TINGKATAN : 2
MASA : 40 MINIT
TEMA : KEMAHIRAN
GEOGRAFI
TAJUK : KEDUDUKAN
HASIL PEMBELAJARAN
Standard Kandungan :
Murid
hendaklah diajar:
a. Mengenal
latitud dan longitud.
b. Menyatakan
kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud.
c. Menentukan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan
latitud dan longitud.
Standard pencapaian :
Murid
boleh:
a. Mengenal
latitud dan longitud.
b. Menyatakan
kedudukan sesuatu tempat berdasarkan latitud dan longitud.
c. Menentukan kedudukan sesuatu tempat dengan menggunakan
latitud dan longitud.
Bahan Bantu Mengajar :
Model longitud dan latitud, dan lembaran kerja.
Langkah Pengajaran :
1. Set
Induksi:
1.1 Guru mengimbas kembali
tajuk lajur dan baris di tingkatan satu
dengan menyuruh murid-murid menyatakan
susunan meja dan kerusi
dalam kelas mereka.
Lajur
Baris
1.2 Mengenalpasti garis yang menegak dan mendatar
di atas glob.
1.3 Guru memanggil murid menulis di atas papan
tulis jenis-jenis garis di
atas glob
1.4 Guru memberi penegasan
tentang dua jenis garisan yang akan
dipelajari hari ini dengan
menyesuaikan istilah lajur dan baris dengan
tajuk latitud dan longitud
iaitu istilah yang berbeza tetapi mempunyai
maksud yang sama.
Lajur
Baris
Longitud Latitud
2. Guru
memberi penerangan tentang garisan latitud dan longitud.
Utara
Barat Timur
Selatan
|
Latitud dilukis secara mendatar di atas globe atau atlas dari barat ke
timur.
Setiap latitud ialah satu bulatan penuh dan
selari dengan Garisan Khatulistiwa.
Longitud ditulis secara menegak dari kutub
utara ke kutub selatan.
|
3. Guru mengimbas kembali kedudukan dengan cara
koordinat iaitu titik persilangan
lajur dan
baris.
4. Guru menunjukkan cara menentukan kedudukan
berdasarkan latitud dan longitud.
4.1 Contoh cara menentukan
kedudukan berdasarkan latitud
X
Latitud
Longitud
|
Bacaan bermula daripada latitud, kemudian
longitud.
|
4.2
Cara untuk membaca kedudukan
1020T
Kuala Lumpur
030U
Latitud
Longitud
|
Kedudukan Kuala Lumpur terletak di latitud
030 U, longitud 1020T
|
Bacaan
bermula daripada nilai latitud, kemudian nilai untuk longitud. Keduduakan X
ialah 030 U 1020 T
5. Murid membaca kedudukan arah seperti “
time-out” dalam sesuatu permainan
atau “ Ultraman” dalam rancangan kartun.
6. Guru menunjukkan cara menentukan kedudukan sesuatu
tempat menggunakan
latitud
dan longitud
AA AAA
|
Titik A – 600 U, 250B
B – 600U, 200T
X – 600S,
200T
P – 600 S, 250B
|
7.
Diakhir pembelajaran, guru memberi tugasan untuk menguji kemahiran murid dalam
menentukan kedudukan sesuatu tempat menggunakan latitud dan longitud.
Refleksi.
Lampiran
Contoh
tugasan:
P
Q
S
R
|
Titik
|
Bacaan
|
||||||
P
|
|
|||||||
Q
|
|
|||||||
R
|
|
|||||||
S
|
|
TINGKATAN : 2
MASA :
40 MINIT
TEMA : PENGANGKUTAN
DAN PERHUBUNGAN
TAJUK : PERKEMBANGAN
PENGANGKUTAN
HASIL PEMBELAJARAN
Standard Kandungan :
Murid hendaklah diajar :
a. Perkembangan pengangkutan negara Malaysia.
●
Darat (jalan keretapi)
b. Menghuraikan perkembangan sistem pengangkutan
negara Malaysia.
Standard
Pencapaian :
Murid boleh :
a. Menyatakan perkembangan pengangkutan negara
Malaysia.
b. Menghuraikan perkembangan sistem pengangkutan
negara Malaysia.
Bahan Bantu Mengajar :
Peta Malaysia, benang (kuning dan merah).
Langkah Pengajaran :
1. Set Induksi :
Guru memaparkan
jenis-jenis keretapi zaman dahulu hingga kini. Contohnya keretapi stim,
keretapi elektrik dan ERL.
2. Guru menerangkan perkembangan jaringan jalan
keretapi seperti berikut ;
2.1 Guru
memaparkan peta yang menunjukkan jalan keretapi dari Taiping ke
Kuala
Sepetang / Port Weld dan Kuala Lumpur ke
Port Swettenam/
Pelabuhan
Kelang.
2.2 Murid
dikehendaki menghubungkan bandar-bandar tersebut dengan
menggunakan
benang merah.
2.3 Murid
dikehendaki menyambungkan dengan benang
kuning bandar-bandar
tersebut.
a. Padang Besar Alor Setar Butterworth Ipoh
Kuala Lumpur Seremban Johor Bharu
b. Gemas Jerantut Gua Musang Tumpat
2.4 Murid dikehendaki meneliti peta Perkhidmatan Rel Bersepadu di Bandar
raya Kuala Lumpur.
a.
Komuter
b. STAR – LRT
c. PUTRA – LRT
d. KL Monorel
e. ERL
3. Guru meminta murid melukis
semula jaringan jalan keretapi pada peta yang
diedarkan.
Refleksi
:
PETA
MALAYSIA
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan